Shockwave(ESWT)

Voor wie?

Shockwave therapie is bedoeld voor mensen met chronische pijnklachten, waarbij al verschillende mogelijkheden om ervan verlost te raken geprobeerd zijn (bijvoorbeeld injecties, medicatie, fysiotherapie of relaxatiemethodes). De pijn keerde altijd na korte tijd terug, vaak zelfs erger dan voorheen.

Wat is shockwave therapie?

Chronische pijn wordt veelal veroorzaakt door ontstekingen en / of verkalking van een spier, pees of slijmbeurs. Ook verkrampte spieren of spierknopen (triggerpoints) kunnen voor veel pijn zorgen.

Met Extracorporeal shockwave therapie (ESWT) kan, in tegenstelling tot conventionele behandelmethodes, de oorzaak van de pijn rechtstreeks bij de oorsprong bestreden worden, zonder medicatie of chirurgie. Allereerst wordt het pijngebied gelokaliseerd. Nadat de bron van de pijn en het pijngebied geïdentificeerd zijn, wordt het letsel blootgesteld aan korte shockwave-impulsen. Deze hoogenergetische akoestische impulsen verbeteren de stofwisseling en de bloedcirculatie in het pijngebied. Ze stimuleren op die manier het aanwezige herstelmechanisme van het lichaam. Met andere woorden, shockwave heeft alles te maken met het lichaam.

ESWT wordt beschouwd als een van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling van het bewegingsapparaat. Diverse wetenschappelijke studies tonen aan dat shockwave therapie reeds na enkele behandelsessies vaak erg goede resultaten geeft.

Voordelen

De voordelen van shockwave therapie zijn:

- behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
- kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie)
- doorgaans uitstekend therapiesucces na 2 tot 4 behandelingen
- behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen
- pijnverzachting en herstel van de mobiliteit na enkele dagen
- weinig bijwerkingen; er kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan
- dankzij deze therapie kan een injectie of zelfs operatie overbodig blijven

Bij welke klachten?

- hielspoor (fasciitis plantaris)
- schouder met beperkte beweeglijkheid (verkalking)